Saya Ibu Yang Sibuk Tapi Tetap Support Breastfeeding

Selamat Datang Ke Laman Kehidupanku...Catatan Istimewa Dari Wanita kepada Wanita..

Ahad, 23 Jun 2013

JEREBU... Apa perlu buat??

Jerebu sekali lagi telah melanda negara ini ekoran kebakaran hutan di Sumatera Selatan. Akibat dari kejadian ini, beberapa tempat di negara ini telah mengalami jerebu . Ramai yang post status di FB memberi kerisauan pasal jerebu yang semakin teruk,ada tempat yang telah diisytiharkan darurat.
Jadi saya nak tunjuk panduan dan indeks pencemaran udara:
Nilai IPU..
0 - 50 Baik,
51 - 100 Sederhana,
101 - 200 Tidak Sihat,
201 - 300 Sangat Tak Sihat,
301 - 500 Berbahaya,

Antara Tanda-Tanda & Kesan Jerebu:
• Terasa sakit dada!!
• Terasa sukar untuk bernafas atau sesak nafas!!
• Terasa gatal-gatal di bahagian kerongkong dan batuk-batuk!!
• Kulit badan terasa gatal-gatal!!
• Mata terasa pedih dan berair!!
• Hidung berair dan kerap bersin!!

Cara Nak Cegah:
1) Pesakit yang berpenyakit datanglah ke klinik dgn segera~
2) Amek ubat seperti yg dinasihatkan
3) Minum air dengan banyak~
4) Kepada perokok jangan hisap didalam rumah~
5) Kurangkan aktiviti sukan diluar rumah~
6) Pakailah topeng~

Hal ini adalah amat penting untuk memastikan kesihatan sentiasa terjamin ketika jerebu melanda dan masyarakat haruslah tidak memandang remeh akan fenomena jerebu tersebut kerana ia berpotensi untuk mengancam kesihatan seseorang.
Masyarakat haruslah berusaha mencegah penyakit akibat keadaan jerebu yang berikut. Antara tips kesihatan atau nasihat ketika mengalami keadaan berjerebu ialah jika mengalami penyakit asma, batuk, paru-paru kronik, sakit jantung mereka hendaklah membuat pemeriksaan segera di hospital atau klinik untuk mengelakkan penyakit bertambah parah. Selain itu, mereka hendaklah mengambil ubat seperti yang disarankan oleh nasihat atau pun pihak hospital.
Panduan yang seterusnya adalah masyarakat digalakkan untuk menggunakan penutup hidung yang dikenali sebagai “nasal mask” terutamanya mereka yang bekerja di luar rumah, pembonceng motorsikal, tempat yang berhabuk dan ancaman mereka yang termasuk dalam kumpulan berisiko tinggi yang berpotensi untuk mendapat penyakit. Selain itu, perokok tidak seharusnya merokok di dalam rumah yang mempunyai anak, ibu bapa dan juga saudara mara.
Adalah lebih baik jika masyarakat sentiasa berada di dalam rumah dan kurangkan berada di luar kawasan rumah jika keadaan jerebu semakin teruk dan membimbangkan. Seterusnya, masyarakat dinasihatkan untuk minum air bersih yang banyak ketika keadaan tersebut berlaku. Semua tips atau panduan yang diberikan amat penting untuk memastikan tahap kesihatan terjamin ketika jerebu berlaku.
Di sini juga saya ingin perkenalkan IMMUNE BOOSTER... Boost sistem imun badan anda dengan MEALSHAKES & NUTRIFERON !!!
INGAT!!! JANGAN AMBIL MUDAH. Jerebu ini berisiko buat BAYI,KANAK-KANAK,ORANG TUA, PEROKOK,MEREKA YANG SELALU BEKERJA DILUAR RUMAH,MEREKA YANG MENGALAMI PENYAKIT SEPERTI JANTUNG, ASMA, ALAHAN, BRONKITIS,RADANG PARU2, PENYAKIT PARU2 YANG KRONIK..
Meal Shakes dilengkapi dengan pelbagai jenis vitamin dan sumber mineral memberi kesihatan kepada badan,menguatkan antibodi
Nutriferon pula menguatkan sistem imun dengan melawan virus, kuman & mikrob yang memasuki badan kita..
JOM dapatkan combo Immune Booster dengan harga super dooper runtuh..
PROMOSI LAST ON 29HB JUN 2013..
pm saya segera..+06012-9075114,angrybirds1892011@gmail.com

Tiada ulasan: