Saya Ibu Yang Sibuk Tapi Tetap Support Breastfeeding

Selamat Datang Ke Laman Kehidupanku...Catatan Istimewa Dari Wanita kepada Wanita..

Selasa, 21 Mei 2013

Kesan Pil Perancang Noriday

Sebaik sahaja saya habis berpantang anak kedua,nurse di KKIA Gombak Setia telah berikan saya pil Noriday.Sememangnya ini percubaan pertama kalinya saya untuk mengambil perancang.Saya memilih untuk mencuba pil terlebih dahulu walaupun saya ada niat untuk mengambil implanon atau injection.Berbanding pil lain seperti Yasmin,Noriday boleh dimulakan makan bila-bila masa.Yasmin kene mulakan semasa 1st period.Saya telah mengamalkan pil Noriday ini selama beberapa bulan.Kene ingatla makan tiap2 malam sebelum tido.Nak selamat set alarm kat handset.Pernah lupa masa travel balik kampung,tapi bila ingat tu terus makan jugak walaupun lewat beberapa jam..

Di sini dikongsikan beberapa kesan,tak banyakpun..Saya rasa bergantung pada orang jugak.
-Mula-mula makan memang akan rasa pening-pening sikit,lama2 bila dah serasi ok.
-Kawan saya kata tak datang haid langsung,tapi saya datang haid jugak,tapi sikit sangat.Risau jugak kut2 masih subur.
-Susu badan still banyak,bagus pil ni untuk ibu-ibu yang menyusu
-Makan berselera je,tu yg tak turun2 berat
-Bila dah tak subur tu,paham2 je la..Nafsu takda,keputihan pun takda.Dah takda time subur daa.
-Kelebihan pil ini adalah sangat bagus buat ibu2 yang menyusu,tidak akan mengurangkan susu badan anda.
-Kesan yang membuatkan saya nak berhenti ambil pil ni ialah sekarang saya sering jadi pening2.Sehinggakan terpaksa ambil panadol pula.Anak saya sekarang dah nak masuk sembilan bulan,saya rasa saya perlu berjumpa dengan doktor untuk memilih perancang lain,sebab kesan ubat ni agak kuat dan dah tak serasi dengan saya.
Kesannya bergantung pada orang.Kalau rasa tak sesuai,minta pandangan doktor dan boleh tukar ke perancang keluarga yang lain.Saya pun ingat nak tukar,tak larat nak makan ubat hari-hari..Jom lihat kesan saya pakai Implanon pulak di tajuk IMPLANON

65 ulasan:

nai berkata...

Salam kak, yang masa kakak terlewat mkn pil tu tak pe2 kesan kak? Mengandung ker? Sebab saya tetlewat makan pil yasmin jd takut kalau2 mengandung.. tpi saya teruskan juak makan tu pil.. pls reply..

Zapidah berkata...

Biasanya saya makan dalam 2 pagi,tp masa tu saya makan dalam 5 pagi.Taklah lewat sangat.Ok lagi la...Tapi kalau lewat sangat memang akan ada kesan.Hati2,jadi subur plak kan..Kena ambil tindakan lain la kalau taknak mengandung.Takpun jumpa je nurse atau doktor.Diorang akan suggestkan perancang lain.

Tanpa Nama berkata...

Salam kak..pernah kah kakak makan pil perancang norriday dalam sebulan tak datang bulan?

Zapidah berkata...

kadang-kadang tak datang,kadang-kadang kalau datangpun sikit je

Unknown berkata...

assalamu'alaikum,nk tanye...sy pn ade amk noriday....smpi bln ke3 je period,lpas tu xperiod dh...mmg mcm tu ke???huhu...rsau nye...tp tnda2 pregnen xdek plak...skang bby dh 7 bln..musykil sy...

Zapidah berkata...

kebanyakan kawan-kawan ckp pil noriday akan ganggu hormon kita,membuatkan kita tak datang haid..tu bermaksud kita tak subur(tak menghasilkan telur).Pengalaman saya pun macam tu,saya memang tak datang haid,cuma ada sekali je saya datang haid secara normal,tu pun risau kut2 subur plak..

Tanpa Nama berkata...

salam...sye mkn pil noriday tp mkn x ikut mse..ikut suke je..n ade satu hari tu lwt mkn dlm 1jam lbh..skrg sye skt kpala n mual2 adakah sye preggy?

Zapidah berkata...

Insyaallah,pengalaman saya,tidak mengandung selagi anda makan pil tu walaupun makan tak ikut time yang tepat.Cuma saya ada terbaca,kesan ubat tu juga terganggu(tidak berfungsi) jika ada tindakbalas dengan sebarang ubat lain.Boleh jadi mengandung.Jadi rujuk pada doktor untuk setepatnya..

Tanpa Nama berkata...

klau hamil bole ke ambk pil ni?

Tanpa Nama berkata...

klau prempuan hamil bole x ambil pil ni?

Zapidah berkata...

ini pil perancang...hanya untuk wanita selepas bersalin yang nak jarakkan anak..Kenapa wanita hamil nak ambil pil perancang pulak??

Tanpa Nama berkata...

kak..sy sepatutnya mkn pil ni pkul 8.50 mlm tp lewat mkn pkul 11.50mlm..persoalan skrg,lpas ni sy nk mkn pkul bpe?mohon penjelasan.

Zapidah berkata...

takda masalah setakat lewat 3 jam..saya taklah terlalu ikut dengan jam..

Tanpa Nama berkata...

klau trlupa sehari x mkn pil mcm ne lak ye sis...

Tanpa Nama berkata...

Kak sy mkn pil nie period sbln 2 kli plak...sy x pnh miss mkn...

mummy_5128 berkata...

Sis,nak tnye la mkn pil noriday tu,xdtg priod 3bln tu normal ke?mle2 ps abs pntang je dtg,tp tu pn skit je,ps tu dtg priod dtg 1ari je,ps tu xdtg lgsung..

Zapidah berkata...

ya....pil ni akan menganggu hormon dan kitaran haid kita.maksudnya waktu subur kita.So,jika tak datang haid atau haid sedikit,normal la tu ..maksudnya kita tak subur,dan tak perlu risau akan mengandung..

Unknown berkata...

As Salam. .sis sy nk tnya la..sy mkn pil noriday. Pastu period dtg mcm biasa. Msuk bln ke3 mkn lpstu sy ada mkn jamu tp jamu sy mkn pgi tgh mlm sy mkn pil noriday. .masa sy mkn jamu sy bru 2mgu hbs period lps mkn jamu 3hr kluar darah tapi x byk tp kluar spjg hr dlm kuantiti x byk slama 3hr. .strt tu utk bln tu sy xperiod tp sy xpernah miss mkn pil..risau period xdtg lg. .agk2 mkn jamu tu mganggu ke period kite?

Zapidah berkata...

pil perancang akan ganggu hormon kita..apatah lg jamu2 tu..

Zapidah berkata...

cuba rujuk pada doktor..biasanya jika ambil di klinik kerajaan,akan ada doktor yang pantau..

Tanpa Nama berkata...

Saya mkan pil perancang.mle2 dtg period tiap2 bln tibe2 msok bln ketiga xperiod lak.adakah sye mgandung?sye xpnah miss mkn pil perancang

Unknown berkata...

Sis..tumpang tanye..sy mkn noriday sejak dr lps pantang..jd,sy xperiod..tp hari ni sy tetiba period..soalan sy,tgh period ni bole truskan mkn noriday atau stop dulu?comfius sy..tolong jwp...thanks..

Unknown berkata...

Sis...sy mkn noriday sejak lps pantang..jd sy xperiod smpi bby dh umur 5bln..tp hari ni tetiba period..masalah sy,perlu ke sy berhenti mkn noriday atau teruskan mkn?

Zapidah berkata...

klau takda pening2 macam saya,teruskan je..kenapa nak berhenti?noriday bagus untuk ibu menyusu.
mmg saya pun macam tu,mula2 tak period.Lama2 datang period sekali sekala.Normal la tu.

Tanpa Nama berkata...

sue
saya mula makan noriday selepas pantang. untuk bulan pertama ok..tapi masuk bulan kedua, selepas 7 hari saya ambil ubat peroid saya datang.adalah dalam 5 hari...tapi saya teruskan juga mengambil ubat ini...tapi 3 ari period berhenti,,tiba -tiba datang balik period...kepala saya pun rasa pening dan mual...tapi saya sekarang dah x menyusu..anak saya x nak hisap..dia lebih sukakan botol...mungkin effect sbb saya x menyusu...sbb ubat nie utk ibu yg menyusu,.... risaulah saya.... apa pendapat sis....

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
saya start mkn noriday bila umur anak tiga bulan, masa tu saya breastfeed sepenuh masa. masuk bulan keempat saya demam dah susu mula merudum sampai sekang susu badan dah kering. tapi saya masih teruskan makan pil noriday. mula2 dulu takde masalah tapi sekarang period saya mula x teratur. setiap bulan memang period masalahnya selepas seminggu period datang balik tapi sikit2.dengan sakit kepalanya dengan sakit bawah ari2, period pulak x kering. baby saya sekarang nak masuk 8 bulan. nak pegi jupe doktor takut. haih. apala masalah yang saya hadapi agaknya

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
saya start mkn noriday bila umur anak tiga bulan, masa tu saya breastfeed sepenuh masa. masuk bulan keempat saya demam dah susu mula merudum sampai sekang susu badan dah kering. tapi saya masih teruskan makan pil noriday. mula2 dulu takde masalah tapi sekarang period saya mula x teratur. setiap bulan memang period masalahnya selepas seminggu period datang balik tapi sikit2.dengan sakit kepalanya dengan sakit bawah ari2, period pulak x kering. baby saya sekarang nak masuk 8 bulan. nak pegi jupe doktor takut. haih. apala masalah yang saya hadapi agaknya

Zapidah berkata...

baik rujuk pada doktor sis,biasanya kalau tak sesuai doktor akan suggestkan pil lain.Saya pernah dengar,kesan pil noriday agak kuat,sehinggakan ada yang masuk wad..Dari terkena penyakit lain pula,baik rujuk doktor awal2 ye sis..

Tanpa Nama berkata...

Salam..sy mula mkn pil lps pantang..bln lps dtg period 1st time..mse tu dlm seminggu sbln anak sy cukup 2 bln..so skrg dh lewat seminggu..sy risau sebab sy ada mkn jamu mak dara setiap hari..n minggu lps sy ada mkn pil selsema..adakah bg kesan apa2..risau keberkesanan pil noriday terganggu sebab sy mkn jamu n ubat selsema..

Zapidah berkata...

cuba rujuk pada doktor..kadang2 mmg ada kesan jamu atau ubat2an lain.saya pernah dengar makan pil perancang pun masih boleh mengandung lagi..

Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum kak . nak tanya sikit , saya mmg makan pil perancang smenjak hbs pantang . skrg anak da umur 1 tahun 1 bulan .. tpi semua ubat x ngam . selama ni sy paksa ja . so skrg , saya bhenti sendiri makan pil tu . sya da 2 hari bhenti ..sya belum merancang nak hamil lg .. so tkt pla sbb anak msh kecil .. blh mengandung ka mcm tu?

Zapidah berkata...

kalau subur boleh hamil..baik sis rujuk pada doktor perancang yang sesuai

Unknown berkata...

salam kak,sy nak bertanya..anak sy 2bln 17hari,sy baru nak mula mkn pil perancang noriday ni..sy BF,sy tak dtg period lagi selepas bersalin..baru 3 hari sy start mkn pil ni,tp masa mkn tu tak menentu..selalu pagi sblom pegi kije,sy dh mula rasa pening2,kalau sy nak tukar masa mkn pil ni ke mlm sblom tido boleh ke kak? minta akak jelaskan..tq :)

Unknown berkata...

salam kak,sy nak bertanya..anak sy 2bln 17hari,sy baru nak mula mkn pil perancang noriday ni..sy BF,sy tak dtg period lagi selepas bersalin..baru 3 hari sy start mkn pil ni,tp masa mkn tu tak menentu..selalu pagi sblom pegi kije,sy dh mula rasa pening2,kalau sy nak tukar masa mkn pil ni ke mlm sblom tido boleh ke kak? minta akak jelaskan..tq :)

Unknown berkata...

salam kak,sy nak bertanya..anak sy 2bln 17hari,sy baru nak mula mkn pil perancang noriday ni..sy BF,sy tak dtg period lagi selepas bersalin..baru 3 hari sy start mkn pil ni,tp masa mkn tu tak menentu..selalu pagi sblom pegi kije,sy dh mula rasa pening2,kalau sy nak tukar masa mkn pil ni ke mlm sblom tido boleh ke kak? minta akak jelaskan..tq :)

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak merancang...lbh selamat makan maajun...xde kesan sampingan, bhn kimia pun xde, selera makan pun blh dkawal... saya dah amalkan makan maajun ...alhamdulillah tiada masalah...
Dulu makan pil...mcm2 masalah timbul...alergi kulit le...asyik lapar...x sesuai...bdn lesu
Skrg bdn brtenaga, susu bdn byk, n paling ketara...lesu2 pada bdn dah hilang... rasa bersyukur... kalau nk tau lbh lanjut...blh hubungi wssapp 012 -9793408

Tanpa Nama berkata...

Saya dulu pun ada masalah yg sama...tp skrg x lagi...gembira sgt kerana selesa tanpa perlu risau hamil...suami pun senyum je..siap nak sponsor maajun lg... mula2 nak makan n amalkan...tp skrg nak share pada kwn2 ttg kbaikannya...blh hubungi saya...ina 012-9793408

Zapidah berkata...

Boleh tukar time. Sblum tu tya nurse dulu

Tanpa Nama berkata...

Salam .selepas bersalin sy kerap datang bulan .dalam 1bulan ada3kali datang .apa punca apa sy minum obat perancang norriydai

Unknown berkata...

sis .. saya nak tanyaa , saya mkn pil perncang , tapi period sebulan 2 kali .. perkara biasa ke tu ? atau kena tukar pil lain ..

Tanpa Nama berkata...

Sy ambil perancang noriday period dtg 2 bln skali... tapi kuantiti sedikit n xperlu sampai pakai pad... normal ke?

Tanpa Nama berkata...

assalam..sy nak tumpang tnya sy ambil pil noriday selepas sy habis pantang semenjak dr tu dy tak dtg period tp sekarang umur baby 5 bln sy dtg period tp dah 2 minggu period sy tak henti2 tp sedikit jew keluar knp mngkin ada penyakit atau something ..

Tanpa Nama berkata...

Saya pun mengalami masalah yg sama...mula period 2x pada bulan feb 2015. then bulan May sekali..pastu bulan June mula period 2x. sekarang saya risau bulan julai belum period lagi..

Tanpa Nama berkata...

As'Salam.. Saya baru mkn pil Noriday ni 6 hari.. (hari ke43 bepantang) hari ke - 7 saya keluar darah. Normal ka tu? Dan saya kena terus mkn pil ni waktu dlm haid ni atau mcmn ?

Tanpa Nama berkata...

Salam sis..nak tnya...sy mkn noriday..tp anak dh xnak susu badan..tp sy masih makan noriday..perlu behenti atau truskan? Nak tnya juga hri ke brapa ambik noriday baru selamat bersama suami?

Unknown berkata...

Salam sis...saya makan pil noriday dari umur ana saya 2bulan lg...sekarang anak saya dah 22 bulan...sepanjang makan pil saya tak datang period..tp tiba2 harini period saya datang...perlukah saya tukar pil lain atau teruskan dgn pil noriday...anak saya masih lg menyusu badan..

Unknown berkata...

Salam sis...saya makan pil noriday dari umur ana saya 2bulan lg...sekarang anak saya dah 22 bulan...sepanjang makan pil saya tak datang period..tp tiba2 harini period saya datang...perlukah saya tukar pil lain atau teruskan dgn pil noriday...anak saya masih lg menyusu badan..

Unknown berkata...

Assalam..sy nk tye..sy mkn pil noriday semasa ank sy 2bln,slps tu sy dtg bln pd bln ketiga dan keempat..dan pd bln kelima sy xdtg bulan.normal ke??skrg ni ank sy nk msk 6bln.kalau bersama dgn suami.boleh mengandung ke??

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum sis...sy besalin bln 8 bln 10 ada period mcm biasa awl bln 11 ada dlm sehri ja period n kuantiti sikit sgt..dn hri kedua dh xdak..tgh bulan 11 tu bru sy start makan noriday pas pda tu smpai skrg xda period..saya risau sebab time periid sikit tu sy blom ambik apa2 perancang smpai la tgh bln 11 tu..sy risau tkot mngndung sy blom besedia..dn sy ada besama dgn suami masa bln 10 tu..first period bln 10 itu yg sy tkot even suami buang luar(sorry kasar)

Unknown berkata...

Saya baru start makan obt nordy tu... Seblom tu saya tak mkn period ok. Tp bila dh mkan. Sya lewt period.. 3 hari. Huhu.. Risau pulk.. Dh keutihn sy bnyk pulk keluar.... Adkah sya hamil

Unknown berkata...

Salam...sis mek full mkn ubt noriday tu...dah ambis satu pet...tpi lom dtang haid juak tek...dlok mek selalu lupa mkn...mek dtang 2 kali sebulan haid...kinek tok mek full mkn...tpi lom dtang gik...Adakah mek hamil...

Unknown berkata...

Salam sis...mek pun mkn ubt noriday tok juak tek...yg kmk hairan tek...dlok mek selalu lupa mkn...mek dtang 2 kali dlm sebulan...kinek tok kmk full mkn sik adak lupa...tpi kmk lom dtang gik haid sis...ada kah kmk hamil...

Unknown berkata...

Salam sis..saya mula mkn pil noriday pada tarikh 15/11(hari ke-5 period)selepas makan utk seminggu saya stop sbb xthn kepala asyik migrain n nak pitam..dlm bln tue saya period 2x,masuk bln 12 saya dah xdtg period mcm biasa & mula mual2 mcm nkmuntah..adakah kesan pil perancang2

Unknown berkata...

Salam....sya mula mkn pil noryday Masa Umur Anak 4 bln lebih,lepas seminggu mkn sya period tp still mkn tu pil,yg mnjadi msalah period sya x berhenti,ni dah 17 Hari period x kering...

Unknown berkata...

Salam....sya mula mkn pil noryday Masa Umur Anak 4 bln lebih,lepas seminggu mkn sya period tp still mkn tu pil,yg mnjadi msalah period sya x berhenti,ni dah 17 Hari period x kering...

Tanpa Nama berkata...

Sy nak tya pil ney membuatkn beby xnak susu botol ke?

Unknown berkata...

Asalmualaikm sy nk tanya..sy dh mkn pil noriday slma 3bln..tp tk period lg..perlu ker sy stop dulu Sampai dtg period?

Unknown berkata...

Asalmualaikm sy nk tanya..sy dh mkn pil noriday slma 3bln..tp tk period lg..perlu ker sy stop dulu Sampai dtg period?

Unknown berkata...

Salam kak saya lepas beranakkan anak no 4..saya tak merancang..dan saya alami pendarahan selama sebulan lepas tu saya berjumpa doktor dan dapati saya mengandung kandungan luar rahim..lepas operation saya disuruh merancang takut terjadinya kes yg sama.. Saya ambil masa utk fikir pasal perancang keluarga dan akhirnya selepas 3 bln operation saya mengandung lagi. .dan teruklah saya diceramah oleh doktor pakar.. Alhamdulillah anak saya no5 sihat dan selamat. .Doktor terus beri saya perancang semasa nak discaj dengan cara suntikan..selama setahun lebih saya amalkan suntikan perancang..period saya tak ada langsung..dan baru2 ni nak ambil suntikan baru saya disahkan darah tinggi..doktor tak bg lg saya ambil suntikan..sekarang saya ambil pil noriday ni.. Bln pertama ok. .Ada dtg period tapi sikit tapi masuk bln kedua..sekarang ni saya alami pendarahan tak banyak sedikit saya keliru samaada ni period atau darah lain..saya dan suami mulalah ingatkan kes kandungan luar rahim lagi..tapi saya tak pernah miss makan pil ni..kalau terlambat pun cuma beberapa minit je. .adakah ini normal atau saya tengah mengandung. .Saya takut..atau adakah saya harus bertemu dengan doktor..

Unknown berkata...

Assalam kak..nk tnya klau stop pil noriday smggu tapi xdtg period..itu normal kah ?

Unknown berkata...

Salam nk tnye klu makan pil noriday Ni kne ikut jam jgok ke?mcm mkn pukul 8 mlm seterusnye mcm tu jgok ke?sb first time ambik pil noriday...

Tanpa Nama berkata...

Salam...nak tanya kalau kita makan pil perancang noriday ni dan dlm masa yang sama kita makan jamu...adakah beri kesan dengan kita..n hampir 1tahun 9 bulan saya tak datang period..bila amalkan makan jamu ada kelua sikit darah.tp tak byk..2 titik macam tu..kalau mcm tu mcm mana pulak..bingung pulak mikir

Unknown berkata...

Sme ar kite sis

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum nak tnye..cnthkn Sye ambik pill noriday dalam 3bulan kkdng trlpe MKN ubt"Sye set MKN ubt dlm pukul 10mlm bsoknye Sye mkn skli 2 bleh ke brsme suami ataupun boleh mngndng jgk ke?

She sidik berkata...

Salam, Sy bru lepas bersalin bulan 7 haritu Dan ingin merancang doc suggest Sy pil noriday ni sbb Sy mnyusukan anak..Sy nk tnya pil ni sesuai ke dgn Sy sbb bulan ni period Sy dtg Dua Kali dgn jarak Masa xsampai smnggu tu pun sikit²..apa Sy ptot buat ? Adakah kena tukar perancang yg lain or stop buat smntara waktu ? Sy perlukan penjelasan pada yg lebih Arif😅 terima kasih